XXXV Sandomierskie Wieczory Organowe
ZapowiedziSzanowni Państwo, Drodzy Miłośnicy Muzyki,
z ogromnym zaszczytem zapraszamy Państwa na XXXV Sandomierskie Wieczory Organowe – wydarzenie, które od trzech i pół dekady wpisuje się w muzyczną i duchową panoramę naszego miasta, przyciągając publiczność spragnioną piękna, harmonii i artystycznych wzruszeń.
Tegoroczna edycja odbędzie się w wyjątkowej przestrzeni Kościoła Seminaryjnego pw. św. Michała Archanioła w Sandomierzu, gdzie w cztery środowe wieczory rozbrzmiewać będzie muzyka organowa w znakomitym wykonaniu.
Terminy koncertów:
– 2 lipca
– 16 lipca
– 13 sierpnia
– 26 sierpnia
Każdy z koncertów rozpocznie się o godzinie 18:30. Wstęp wolny.
W ramach jubileuszowej odsłony festiwalu wystąpią wybitni artyści polskiej sceny muzyki klasycznej:
Witold Zalewski, Anna Śliwa, Beata Zalewska, Jan Bokszczanin, Ks. Piotr Żurawski, Paweł Żurawski, Andrzej Budziński, Milena Sołtys – Walosik. Gościnnie wystąpi: Aleksandra Budzińska.
Ich kunszt, pasja i interpretacyjna głębia sprawią, że każdy z tych wieczorów stanie się prawdziwym świętem muzyki.
Serdecznie zapraszamy – do wspólnego słuchania, przeżywania i odnajdywania piękna tam, gdzie dźwięk spotyka ciszę, a muzyka wznosi się ku niebu.
Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany wykonawców i programów koncertów.
Organizatorzy:
Sandomierskie Centrum Kultury
Urząd Miejski w Sandomierzu
Parafia pw. świętego Michała w Sandomierzu
Kierownictwo artystyczne:
Mariusz Ryś
Patronat honorowy:
Paweł Niedźwiedź – burmistrz Sandomierza
Jego Ekscelencja ks. bp Krzysztof Nitkiewicz – ordynariusz sandomierski
Wykonawcy:
02.07.2025, środa, godz. 18:30
Witold Zalewski – ukończył w 1992 roku Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie organów prof. Jana Jargonia.
Od 1995 roku pełni funkcję I organisty w Królewskiej Katedrze na Wawelu. W latach 1998-2020 był członkiem Komisji Muzyki Kościelnej Kurii Metropolitalnej w Krakowie.
Jako solista koncertował regularnie na najważniejszych festiwalach w kraju i za granicą. Wystąpił m.in. w katedrze św. Patryka na Manhattanie w Nowym Jorku, katedrze Notre-Dame w Paryżu, katedrze św. Andrzeja w Sydney, Tokio Metropolitan Art Space, Nativity Church w Betlejem oraz w Buenos Aires, Montevideo, Rio de Janeiro, Toronto, Jerozolimie, Irkucku, Istambule, Sankt Petersburgu i Moskwie.
W czasie pielgrzymek Ojca Świętego Jana Pawła II do ojczyzny, w liturgiach sprawowanych przez Jana Pawła II, pełnił rolę organisty w Katedrze Wawelskiej, Sanktuarium w Łagiewnikach oraz na Błoniach Krakowskich.
Witold Zalewski jest autorem „Śpiewnika pieśni kościelnych” wydanego nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w 1997 roku oraz współredaktorem i współautorem wielu innych publikacji, m.in. „Śpiewnika Wawelskiego”.
W 2011 roku został wyróżniony przez papieża Benedykta XVI odznaczeniem „Pro ecclesia et Pontifice”.
W latach 2016-2020 był dyrektorem Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej w Krakowie. Obecnie pracuje w Instytucie Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie na stanowisku profesora uczelnianego.
W tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia pracy liturgicznej w Katedrze wawelskiej.
Anna Śliwa – skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej.
Wraz z zespołem „Camerata Cracovia” dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII wieku – Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d’amore, fidel i pochette. Współpracowała z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. „Ars Cantus”, „Concerto Polacco”, „Il Tempo”, a także z austriackim zespołem „Pandolfis Consort Wien”.
W latach 2007 – 2020 prowadziła zespół instrumentów historycznych „Intrada”, współdziałający ściśle z Baletem Dworskim „Cracovia Danza”, wykonujący głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Pracowała jako skrzypaczka w zespole „Capella Cracoviensis” (1992-1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych „Musicae Antique Collegium Varsoviense” Warszawskiej Opery Kameralnej (2001-2004).
Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu.
Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie.
Beata Zalewska – wiolonczelistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Henryka Zarzyckiego oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Zarządzanie Kulturą.
Swoje umiejętności doskonaliła podczas licznych kursów zarówno z zakresu gry na wiolonczeli, jak i pedagogiki. Jej pasją jest nauczanie. Prowadzi klasę wiolonczeli w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie, a jej uczniowie zdobywają nagrody i odnoszą sukcesy w krajowych i międzynarodowych konkursach. Jako ceniony pedagog zasiada w jury młodzieżowych konkursów muzycznych, prowadzi także wiolonczelowe warsztaty i lekcje otwarte na terenie całej Polski.
Za swoją działalność otrzymała nagrody Burmistrza Miasta Zakopane oraz Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej.
Na swojej muzycznej drodze koncertowała z zespołem muzyki dawnej „Come Prima” oraz Uniwersytecką Orkiestrą Barokową „Consortium Jagiellonicum” działającą przy Uniwersytecie Jagiellońskim i będącą jedną z pierwszych krakowskich formacji barokowych w nurcie wykonawstwa historycznego.
Ma na swoim koncie udział w licznych nagraniach muzyki tworzonej na potrzeby teatru, a także w wykonywaniu jej na żywo podczas spektakli. Jako instrumentalistka i pedagog jest propagatorką kultury polskiej w kraju i za granicą.
16.07.2025, środa, godz. 18:30
Jan Bokszczanin
Organista, pedagog i organizator życia muzycznego. Urodzony 4 września 1974 w Astrachaniu. W 2000 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Joachima Grubicha. W późniejszych latach był stypendystą doktoranckim w University of North Texas (USA), gdzie studiował pod kierunkiem Jesse’ego E. Eschbacha.
Koncertuje w większości krajów Europy, w Rosji, Azji oraz w USA. Występował m.in. w paryskiej katedrze Notre-Dame, katedrze we Freibergu, katedrze w Brugii, University Memorial Chapel w Glasgow, katedrze rzymskokatolickiej w Moskwie, Morton H. Meyerson Symphony Center w Dallas i katedrze Maski Boskiej Anielskiej w Los Angeles.
Jan Bokszczanin nagrał ponad dwadzieścia płyt CD z muzyką organową dla renomowanych wytwórni płytowych. W 2012 roku nakładem wydawnictwa Polihymnia ukazała się napisana przez niego monografia pt. „Główne tendencje rosyjskiej i radzieckiej muzyki organowej”. Nakładem wydawnictwa Polyhymnia ukazało się również sześć zeszytów z utworami Mariana Sawy pod redakcją Bokszczanina. Przygotował również dwunastotomową antologię „Arcydzieła muzyki organowej”, zbiór renesansowej i barokowej muzyki organowej z ośrodków całej Europy.
Współpracował z wieloma współczesnymi kompozytorami, którzy pisali dla niego utworu. Byli to m.in.: Paul Ayres, Miłosz Bembinow, Carson Cooman, Krzesimir Dębski, Alicja Gronau-Osińska, Paweł Łukaszewski, Thierry Pallesco, Dariusz Przybylski, Weronika Ratusińska, Marian Sawa, Piotr Tabakiernik, Piotr Wróbel oraz Ignacy Zalewski. Marian Sawa dedykował mu osiem z jedenastu skomponowanych dla niego utworów.
Jan Bokszczanin jest także organizatorem życia muzycznego – dyrektorem artystycznym Legionowskiego Festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej i innych cykli koncertowych. Jan Bokszczanin prowadzi klasę organów w białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. W latach 2016-2020 pełnił funkcję prodziekana UMFC. Jest także nauczycielem gry na organach w Państwowej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Sochaczewie.
W 2019 roku Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przyznał mu honorową odznakę „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, a w 2024 roku brązowy medal „Gloria Artis”.
Źródło: https://culture.pl/pl/tworca/jan-bartlomiej-bokszczanin
23.07.2025, środa, godz. 18:30
Krzysztof Michałek
Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w trzech specjalnościach: dyrygentura chóralna w klasie prof. Stanisława Krawczyńskiego, muzyka kościelna w klasie organów I st. kwal. Marka Wolaka oraz nauczanie przedmiotów teoretycznych. Swoją edukację kontynuował na studiach podyplomowych w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach w klasie organów i improwizacji organowej prof. Juliana Gembalskiego, które ukończył w 2010 roku. W grudniu 2012 uzyskał tytuł doktora, a w roku 2019 doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej: dyrygentura. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich oraz w konkursach muzycznych, zdobywając w nich nagrody i wyróżnienia. Koncertuje jako dyrygent i organista. Jest inicjatorem kilku festiwali muzycznych i cyklów koncertów w Polsce. W swoim dorobku posiada płyty CD z muzyką wokalno-instrumentalną i organową. Od września 2020 jest kierownikiem katedry muzyki religijnej krakowskiej Akademii Muzycznej, pełni funkcję organisty i dyrygenta w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz bazylice Mariackiej w Krakowie. Jest założycielem i dyrygentem trzech zespołów: chóru Musica ex Anima, Orkiestry Symfonicznej Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie, a także Cappella Marialis w bazylice Mariackiej w Krakowie. Jako dyrygent koncertuje także z innymi zespołami, m.in. Górecki Chamber Choir w zakresie muzyki współczesnej oraz Collegium Palestrinae w zakresie muzyki dawnej (m.in. monograficzne koncerty Williama Byrda i Orlando Gibbonsa). Od 2017 roku jest rzeczoznawcą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w specjalizacji: organy piszczałkowe. Wśród jego zainteresowań szczególne miejsce zajmują: muzyka sakralna, improwizacja organowa, budownictwo organowe oraz muzyka Kościoła anglikańskiego.
Źródło: https://www.amuz.krakow.pl/wydzialy/wydzial-i-tworczosci-interpretacji-i-edukacji-muzycznej/katedra-muzyki-religijnej/pracownicy-katedry/dr-hab-krzysztof-michalek/
Ks. Piotr Żurawski
Pełni posługę w kościele parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy na Serbinowie w Tarnobrzegu, pasjonat gry na pianinie iśpiewu, pochodzi z parafii św. Leonarda w Turbii. Ukończył Szkołę Muzyczną II stopnia w Stalowej Woli na kierunku akordeon i śpiew klasyczny. Chociaż nie jest z wykształcenia pianistą, to uwielbia grać na tym instrumencie muzykę romantyczną, np. utwory Chopina, a także muzykę popularną. Chciałby swoje umiejętności muzyczne wykorzystać do prowadzenia w przyszłości scholi lub chóru.
Żródło: https://sandomierz.gosc.pl/doc/7573180.Przyszli-diakoni-Mateusz-i-Piotr
Paweł Żurawski
Łączy swoje pasje do muzyki i zawodów technicznych. Ukończył studia I stopnia na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie na kierunku informatyka, a obecnie jest studentem wokalistyki na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie kształci się pod okiem prof. dr hab. Macieja Gallasa. Paweł swoją edukację muzyczną rozpoczął od muzyki instrumentalnej – ukończył II stopień szkoły muzycznej w klasie klarnetu i akordeonu. Swoje umiejętności artystyczne doskonalił na licznych kursach mistrzowskich m.in Janowieckie Interpretacje Muzyki im. Jakuba Walaska. W swoim dorobku artystycznym artysta posiada liczne nagrody na konkursach akordeonowych i wokalnych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Jako solista współpracuje z zespołami takimi jak Cappella Marialis działająca przy Bazylice Mariackiej w Krakowie, Pro Musica Camerata, Zespół Chawira oraz VoctEnsamble, gdzie również współtworzy chóry i ansamble. Brał także udział w projekcie pod szyldem Capella Cracoviensis. Współpracuje również z orkiestrami, takimi jak Nadsańska Orkiestra Kameralna w Stalowej Woli, Orkiestra Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz Gdyńska Orkiestra Symfoniczna. Paweł prowadzi aktywną działalność koncertową w kraju i za granicą ( m.in. w Czechach, Anglii, Hiszpanii). W jego repertuarze szczególne miejsce zajmują utwory sakralne, pieśni neapolitańskie oraz pieśni z repertuaru słynnych polskich tenorów, takich jak Jan Kiepura i Bogdan Paprocki.
Źródło: https://e-bodzentyn.pl/strona-glowna/aktualnosci/2016-koncert-swiateczno-noworoczny-w-kosciele-parafialnym-w-bodzentynie-zaproszenie
13.08.2025, środa, godz. 18:30
Andrzej Budziński
Mieszka w Ostrowcu Świętokrzyskim. Jest absolwentem Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach oraz Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, wydział instrumentalny, organy. Od 2007 roku pełni funkcję organisty w sanktuarium NMP Saletyńskiej w Ostrowcu Świętokrzyskim, gdzie założył i prowadzi chór „Cantate Domino”, z którym nagrał dwie płyty CD. Występuje w kraju i poza jego granicami, m.in. w Ukrainie, Włoszech jako dyrygent, organista, kameralista, akompaniator. Jako organista towarzyszy Mszom św. w katedrze sandomierskiej, m.in. z okazji 200-lecia diecezji sandomierskiej, 30-lecia pobytu św. Jana Pawła II w Sandomierzu, czy święceń kapłańskich – dodał organista.
Aleksandra Budzińska
Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I stopnia w Ostrowcu Świętokrzyskim. Od września jest uczennicą Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Oskara Kolberga w Radomiu. Koncertuje wraz ze swoim tatą oraz towarzyszy mu grą na skrzypcach podczas Mszy św.
Źródło: https://radom.gosc.pl/doc/8475023.Uczta-duchowa-w-kosciele-na-Borkach
Milena Sołtys-Walosik
Studentka III roku studiów pierwszego stopnia, z klasy śpiewu prof. dra hab. Jacka Ozimkowskiego, zdobyła wyróżnienie 7. Konkursu Wokalnego im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków w Częstochowie, w dn. 26-30.05.2025 r. Studentka III roku Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Od 2010-2016 roku kształciła głos pod okiem Krystyny Tyburowskiej. Od 2014-2016 roku działała na scenie Opery Krakowskiej jako Artystka Chóru. W 2022 r. rozpoczęła studia na Akademii Muzycznej w klasie prof. dr hab. Jacka Ozimkowskiego. Obecnie jako solistka, z jednakową swobodą porusza się w różnych gatunkach muzyki, począwszy od opery, przez muzykę oratoryjną, kantatową, repertuar pieśniarski, aż po piosenki musicalowe oraz formy estradowe. Występuje podczas licznych festiwali muzycznych, prezentując zarówno dzieła kanonu oratoryjnego, jak też kompozycje mniej znane, zwłaszcza twórców polskich.
Do jej dotychczasowych osiągnięć można zaliczyć tytuł laureatki wyróżnienia w VIII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamróz w 2023 roku, bycie finalistką konkursu podczas Festiwalu im. Jana Kantego-Pawluśkiewicza w Nowym Targu w 2023 roku. Brała również udział w Koncercie pt. „śpiewam w Operze” z cyklu Noc Teatrów w Ramach „XVII letniego Festiwalu Opery Krakowskiej” w 2013 roku, gdzie zaśpiewała arię Musetty z „Cyganerii” G. Pucciniego. W Finale Festiwalu Chórów dziecięcych w Filharmonii Krakowskiej, zaśpiewała partię solo w „Missa Brevis in C” w 2024 roku. W ramach „Nocy Cracovia Sacra” zaśpiewała solo w koncercie „Krzyż w Muzyce klasycznej” w 2024 roku. Od kilku lat współpracuje z prof. dr hab. Markiem Stefańskim śpiewając na licznych festivalach organowych m.in. w Sędziszowie Małopolskim, Dąbrowie Górniczej, Legionowie, Tyńcu (w ramach „Tynieckich Recitali Organowych rok XLIX”), Suwałkach (w ramach V festiwalu Muzyki Kameralnej i Organowej „Kamedulskie Wigry”), Fromborku (VII Festival Muzyki Organowej we Fromborku), w Augustowie (w ramach Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej „Basilica Augustoviensis”).
10.05.2025 roku zadebiutowała na deskach Opery Krakowskiej kreując główną rolę – Markizy w operze komicznej „Pierwsza zmarszczka” Teodora Leszetyckiego, w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego.
Źródło: https://www.amuz.krakow.pl/nasze-sukcesy/2024-2025/milena-soltys-walosik/