Festiwal Krzemienia Pasiastego 2024, który odbył się w dniach 13-15 września br., okazał się wyjątkowym wydarzeniem, łączącym pasjonatów sztuki jubilerskiej, rzemiosła oraz miłośników krzemienia pasiastego. To coroczne święto Kamienia Optymizmu przyciągnęło mieszkańców i turystów, oferując im bogaty program pełen atrakcji.
Dzień pierwszy: Spotkanie z historią i sztuką
Festiwal rozpoczął się od wizyty w wiosce neolitycznej oraz zwiedzania wystawy krzemienia pasiastego w Muzeum Zamkowego w Sandomierzu. Uczestnicy Festiwalu mieli okazję wziąć udział w różnorodnych warsztatach (m. in. tworzenia biżuterii pradziejowej), które przygotowała Monika Bajka z pracowni archeologicznej Trzy Epoki. Mogli też z bliska zobaczyć przedmioty i narzędzia charakterystyczne dla epoki neolitu oraz wysłuchać ciekawostek na ich temat.
Dzień drugi: spotkania przy książce, biżuterii i muzyce
Sobota, 14.09.2024, rozpoczęła się spotkaniem poświęconej książce „50 lat krzemienia pasiastego w biżuterii 1972-2022”. W Ratuszu odbyły się pasjonujące rozmowy z wybitnymi złotnikami oraz historykami, którzy dzielili się swoją wiedzą na temat trudności i piękna pracy z tym wyjątkowym materiałem. Uczestnicy byli zachwyceni nie tylko talentem prelegentów, ale również ich entuzjazmem i pasją do krzemienia.
W sobotę, 14 września, odbyło się rozstrzyganie konkursu pt. „Biżuteryjna forma życia krzemienia pasiastego – w stronę korzeni i ziemi”. Uczestnicy na początku mieli okazję wysłuchać pasjonującego referatu Renaty Grzybuły z Muzeum Zamkowego w Sandomierzu, po czym ogłoszono zwycięzców. Jury, w skład którego weszli uznani mistrzowie jubilerstwa: Cezary Łutowisz, Ryszarda Paralusz-Krzesimowska oraz prof. Andrzej Szadkowski, przyznało pierwsze miejsce Michałowi Fatydze za pracę „Broszka nadszarpnięta zębem”. Na podium znalazły się również Martyna Muszyńska z „Raw Material” oraz Agata Tkaczyńska-Turbińska za „Piaski czasu”. Wyróżnienia otrzymali artyści, których prace również zachwyciły komisję. Publiczność mogła podziwiać różnorodność stylów oraz kreatywność twórców.
Wrażenia wizualne były dopełnione jazzowym koncertem zespołu New Bone, który odbył się w Lapidarium pod Ratuszem z powodu kapryśnej pogody. Muzycy stworzyli niezapomnianą atmosferę.
Dzień trzeci: Aleja Krzemienia Pasiastego i podsumowanie festiwalu
Ostatni dzień festiwalu rozpoczął się niezwykłym wydarzeniem – sadzeniem drzew w Alei Krzemienia Pasiastego na Bulwarze im. Marszałka Piłsudskiego. To symboliczny gest, mający na celu upamiętnienie osób, które przyczyniły się do popularyzacji krzemienia pasiastego oraz sztuki jubilerskiej. Aleja będzie otwarta dla kolejnych zasłużonych, co z pewnością przyciągnie uwagę nowych promotorów tej unikalnej tradycji.
Następnie uczestnicy wyruszyli na spacer śladami krzemienia pasiastego, odwiedzając pracownie i galerie lokalnych mistrzów jubilerskich, w tym pracownię państwa Krzesimowskich oraz Mariusza Pajączkowskiego. Artyści nie tylko prezentowali swoje niezwykłe wyroby, ale również dzielili się fascynującymi i osobistymi historiami. W Muzeum Zamkowym otwarto wystawę, gdzie można było podziwiać piękne eksponaty oraz poznać bogatą historię tego kamienia.
Na rynku Starego Miasta odbył się jarmark, na którym można było kupić nie tylko wyroby z krzemienia, ale również rękodzieło i inne unikatowe produkty. Dzieci miały okazję po raz klejny wziąć udział w warsztatach w wiosce neolitycznej, gdzie poznawały życie naszych przodków oraz uczyły się, jak dawniej wykorzystywano krzemień do tworzenia biżuterii i ozdób. Radość i zaangażowanie najmłodszych uczestników festiwalu były widoczne na każdym kroku
Festiwal Krzemienia Pasiastego 2024 zakończył się z obietnicą powrotu w przyszłym roku, co z pewnością przyciągnie jeszcze więcej miłośników krzemienia i sztuki jubilerskiej. Uczestnicy wyjeżdżali z Sandomierza zainspirowani, pełni wrażeń. Festiwal nie tylko celebrował krzemień pasiasty, ale także wspierał lokalną kulturę i sztukę, tworząc przestrzeń dla wymiany doświadczeń oraz inspiracji.